Jumaat, 18 September 2009

Bab 38. Yang Akhir

Aku mahukan penamat yang sempurna. Kini aku telah pelajari bahawa sajak tu tidak selalunya seirama, dan sebuah kisah itu tidak jelas pembayang, isi dan penghujungnya. Hidup adalah tentang tidak mengetahui, perlu peralihan, penuhi saat, dan lakukan yang terbaik daripadanya walaupun tanpa mengetahui ke mana hala tuju selepas itu. Satu kesamaran yang indah, bukan? ~ Gilda Radner










siapa sebenarnya aku padamu

mungkin sama dengan teman lain

yang bisa kau buat begitu

dan bila

tiada lagi teman bermain

kau pulang mendapatkan aku

itulah aku padamu



Radio dimatikan sebaik saja lagu Coba nyanyian Faizal Tahir itu telah habis berputar. Hujan di luar masih lagi turun dengan lebat sama lebatnya dengan hujan airmatanya waktu itu. Sesekali apabila angin bertiup, pintu almari di depan mata terbuka sedikit hingga jelas menampakkan baju kurung putih yang ditempah untuk majlis pertunangan minggu lalu. Seperti baru, baju kurung keramat itu masih lagi elok tergantung.

Faireen waktu itu seperti sudah tidak bermaya untuk meneruskan hidup. Dia kembali menatap telefon bimbitnya yang hampir retak. Fikirannya bingung, kusut dan bercelaru memikirkan apa kesalahan yang telah dilakukan sehinggakan Syafiq sekeluarga tergamak memalukan diri dan keluarganya sebegitu rupa.

Bantal empuk yang hampir kuyup itu ditarik ke muka. Telefon yang hampir pecah akibat dilemparkan ke dinding tempohari juga dicapai kembali. Nombor telefon Syafiq tertera di peti simpanan sebagai pemanggil yang terakhir.

Panggilan yang dibuat tepat pada pukul enam petang, sehari selepas majlis pertunangan mereka sepatutnya diadakan. Dalam panggilan itu, dia lebih banyak memohon maaf dari menjelaskan perkara yang sebenar.

"I menyesal semua ni terjadi, Faireen. I terlalu mengikut kata Mak I, agaknya."

"You menyesal kenal I?"

"Tidak. I tak menyesal kenal you. Malah I nak berterima kasih pada you lagi sebab you yang telah membuka mata dan hati I selama ini."

"Jadi apa dosa I sampai you dan keluarga you tergamak malukan I dan keluarga I macam ni? Mana I nak letak muka ni sekarang, Fiq?"

"Tak ada apa yang I boleh kata lagi Faireen selain meminta maaf berjuta-juta kemaafan kat you. I tersilap, I belum bersedia…"

"Tapi kenapa baru sekarang tak sedia? Kenapa baru hari nak bertunang tu you tiba-tiba tersedar? Dulu you dengan mak you yang beria-ia nak kan I, kan? Apa sebenarnya yang you dah buat ni, Fiq? Explain to me! I tak faham!"

Syafiq hanya mendiamkan diri selepas itu. tidak berapa lama kemudian, talian telefon tiba-tiba saja mati. Faireen termanggu.

Dua hari kemudian, dia menerima satu bungkusan pos dari pengirim yang tidak dikenali. Sebaik saja dia melihat isi kandungan pos yang diterima, hatinya berkata-kata sama ada ingin terus menangis atau berhenti, termenung, dan mengetawakan dirinya sendiri.

Dia benar-benar terkesima. Terkejut dengan apa yang terpampang di depan matanya. Lama termenung, akhirnya baru dia sedari mengapa tuhan menjadikan sesuatu qada dan qadar pada sesuatu kejadian itu. Dalam kesedihan itu, dia menadah tangan, bersyukur. Sekurang-kurangnya tuhan itu telah membuka hati Syafiq untuk tidak terus bersandiwara di hadapannya lagi.

Apabila diberitahu kepada Ibu dan Ayah, mereka berdua mengucap panjang. Lidah mereka kelu tidak terkata ketika menatap gambar-gambar yang penuh aksi panas itu satu persatu.

Faisal pula ketika diberitahu hanya mendiamkan diri. Entah kenapa, airmatanya turut bergenang sedikit. Mungkin dia turut sama menumpang simpati atau mungkin juga dia merasai keperitan yang Faireen alami kini.

Tapi apa yang pastinya, tangisan itu sedikit sebanyak lahir atas dasar kesyukuran terhadap kemenangan yang dimiliki juga. Dia bangga lelaki itu mengambil langkah bijak menjauhkan dirinya sendiri.

Tubuh Faireen dipeluk erat. "Sabarlah, setiap kejadian itu ada hikmahnya. Nasib baik tak jadi bertunang. Kalau dah jadi laki kau, macamana?"

Faireen terdiam. Termenung. Lalu berterima kasih.









Syafiq kini sudah berada jauh di Borneo. Angin yang meniup sesepoi bahasa begitu meredupkan pemandangan di depan matanya. Dia membentangkan tikar mengkuang yang dibawa dari bilik hotel di bawah sepohon pokok. Nafasnya ditarik sedalam-dalamnya. Puas. Sedikit demi sedikit fikirannya kembali terbuai-buai menerawang jauh ke semenanjung. Kembali ke tarikh keramat, hari bersejarah, hari pertunangannya seminggu yang lalu.

Hari itu tepat jam satu petang, mereka sekeluarga bergerak keluar dari rumah. Syafiq mengetuai rombongan itu dengan memandu keretanya sendiri. Sepanjang perjalanan, otaknya asyik memikirkan sebarang kejadian buruk yang tidak diingini yang mungkin bakal berlaku di sepanjang majlis pertunangan itu nanti.

Bagaikan seperti yang diduga, dalam termenung panjang itu dia dikejutkan pula dengan satu pesanan video yang masuk ke telefon bimbitnya. Video rakaman peribadi antara dia dengan salah sorang "teman sepermainannya" dahulu sedang bermadu kasih di dalam sebuah bilik.

Kemudian, di balik video itu ada tertulis nota ringkas berbunyi, "still wanna play the game?"

Syafiq terkesima. Kenderaan yang dipandu waktu itu hampir saja melanggar kereta di hadapan. Fikirannya makin bercelaru. Tanpa teragak-agak dia terus membuat panggilan.

"Mana kau dapat video ni, ha?" Soalnya sebaik saja panggilan yang dibuat berjawab.

"Dunia ni tak lah sebesar mana, Syafiq. Kalau kau boleh kenal dengan aku kat US dan dalam masa yang sama kau boleh jugak kenal dengan kakak aku kat sini, tak kan lah aku yang dah ada kat sini tak boleh dapat benda-benda yang kau dah buat kat sini dulu. Faham?" Soal Faisal kembali.

"Tapi ini hak peribadi aku!"

"Faireen tu kakak aku. Dia hak peribadi kami sekeluarga. Kalau kau rasa kau boleh ceroboh keluarga aku, hak peribadi aku, aku rasa aku tak salah nak canang satu dunia pasal hak peribadi kau jugak. Lagipun kenapa kau nak takut semua orang tahu siapa diri kau tu yang sebenar?"

"Faisal, this is unfair!"

"Kau yang nak ajak bermain, Syafiq. Ini baru intro, tau! Ada banyak lagi yang akan aku tunjuk sebaik saja kau dan suku sakat kau jejak rumah aku nanti!"

Talian terputus. Mungkin dimatikan.

Otaknya makin ligat berfikir. Matanya liar memerhatikan sekeliling. Jika ini bentuk permainan yang cuba dibawa oleh Faisal, dia harus mengundurkan diri sebelum kecundang dengan teruknya. Mak, Fiq minta maaf! Jeritnya di dalam hati.

Minyak ditekan kuat. Dalam kesibukan di tengah-tengah jalan raya itu, dia berjaya mencelah di balik kenderaan lain meninggalkan rombongan yang membontotinya jauh di belakang. Hatinya sudah nekad mahu melarikan diri saja. Dia tidak sanggup dimalukan oleh Faisal di hadapan keluarganya sendiri nanti. Biarkan Ibu kecewa. Biarkan Faireen terluka.

Dia percaya hati dan perasaan manusia itu akan berubah pada bila-bila masa tetapi maruah diri yang bakal tergadai sebentar lagi berkemungkinan akan terus kekal tergadai sehingga ke akhir hayatnya sendiri.

Tidak. Dia tidak akan membiarkan orang lain sewenang-wenangnya menggadai maruah dirinya sebegitu. Tidak. Dia menukar haluan. Memecut laju menuju ke arah bertentangan. Terus ke lapangan terbang.

"Massage, Bang?" Tegur anak kecil yang sudah hampir rentung warnanya dengan muka yang sedih. Syafiq cuma menggeleng-gelengkan kepala. Matanya kembali merenung buih-buih ombak yang menghempas ke pantai.

Langit terang nampak indah warna kebiruannya tanpa diganggu awan yang kelam petang itu. Dia masih lagi terdampar di atas pasir beralaskan tikar mengkuang. Air kelapa muda yang diteguk perlahan berjaya menghilangkan dahaganya sedikit.

Tangannya kembali mencapai telefon bimbit yang telah lama dimatikan. 53 missed calls and 20 unread messages tertera di skrin sebaik saja telefon itu dinyalakan kembali. Bibirnya yang sedikit kering itu menguntum senyum. Dia mencampakkan telefon itu jauh. "Biarlah," ucapnya sebelum kembali menghirup air kelapa muda segar itu.



MP3 yang baru dibeli diselitkan kembali ke corong telinga.



Andaikan Kau Datang - Ruth Sahanaya



Terlalu indah dilupakan

Terlalu sedih dikenangkan

Setelah aku jauh berjalan

Dan kau ku tinggalkan



Betapa hatiku bersedih

Mengenang kasih dan sayangmu

Setulus pesanmu kepadaku

Engkau kan menunggu



Andaikan kau datang kembali

Jawaban apa yang kan ku beri

Adakah jalan yang kau temui

Untuk kita kembali lagi



Bersinarlah bulan purnama

Seindah serta tulus cintanya

Bersinarlah terus sampai nanti

Lagu ini…ku…akhiri





Kebetulan pula lagu dari diva Indonesia itu tiba-tiba berkumandang.

Dia tertawa kecil.












TAMAT

4 ulasan:

  1. alah..abes da ke??sambung la lagi..huhu

    BalasPadam
  2. la??abes sudah??mcm x pueh je plak..hehe!apekata pucuk 2?

    BalasPadam
  3. Congratulations JA !! looking forward nak baca 4Dara pulak.

    Selamat Hari Raya Aidil Fitri, maaf kalau ada tersilap kata dlm KOMENan di blog u yg anggun ni ..

    AiLing.

    p/s lutut u seksi lah, teruja I .. pasal tu kot Allah suruh lelaki tutup dari pusat sampai ke lutut kan? untuk tolong orang2 cam i yg lemah lutut bila nengok lutut .. heheheh

    BalasPadam
  4. chokio....
    nak sambung ka?

    buyui...
    pucuk 2 ka?

    liling...
    lutut nih la aset terunggul yg ada liling oi.
    nak harap yg lain... hampeh!

    BalasPadam