Rabu, 26 Ogos 2009

Bab 17. Kata Putus

***sehingga ari yg aku tulis nih, blog ini sudah diterjah sebanyak 10062 kali walaupun baru 6 bulan mesin kire2 penceroboh aku tuh dibina. tiang seri pun lom sempat pacak lagi dah 10,000 kali manusia menerjah blog aku yg x seberapa nih... tahniah la pada diri sendiri yer.... ai x sangka plak blog anggun ai nih glamer.... ahaks!!!



Bab 17. Kata Putus





sekecil-kecil keputusan itulah yang seringkali merubah kehidupan kita selamanya ~ Keri Russell.







"Kak Yah tak payah susah-susah datang, saya OK je, lah!" Pinta Iqram apabila dia ternampak kelibat birasnya itu muncul di depan pintu. Cepat-cepat dia bangun dari katil untuk menghulurkan salam. Kaki yang sedikit kebas tadi ditepuk-tepuknya. Baju kemeja T yang tersangkut di kepala katil pula kembali disarungkan ke badan. Sudah semalaman baju T itu terbiar di situ. Baunya pun sudah semakin hapak.

"Bob tak ikut sekali?" Soalnya lagi sambil menjeling ke arah Balqis dan Faireen yang menyusul dari belakang.

Kak Yah menggeleng-gelengkan kepalanya sambil mengesat air mata yang mengalir. Entah kenapa hatinya sebak melihat Iqram terbaring di situ. Pengat durian dengan pulut kegemaran yang dibawa dari kampung dihulur. "Nah, Kak Yah tahu doktor tak bagi kau makan pulut dengan durian tapi dah itu yang kau minat, Kak Yah bawa jer lah!"

Iqram setuju. Lebar bibirnya meleret bila ternampak barang yang dibawa. Dibukanya mangkuk pengat itu perlahan, serentak itu juga habis semerbak bau durian menyelinap ke seluruh ruang bilik yang sekangkang kera itu. Air liurnya mula meleleh.

"Buka tingkap tu, Reen. Nanti nurse kat luar tu bau!" Arahnya pada Faireen yang masih tercegat berdiri.

"Dah tau doktor tak bagi makan, yang Ayah suka benar nak langgar pantang tu, kenapa?"

"Alah, kau ni, Reen. Hidup kita ni kalau asyik nak berpantang je, silap-silap haribulan mati dek kempunan, tau!"

Makin naik darah Faireen bila mendengar kata-kata dari ibu saudaranya itu. "Orang nak bagi Ayah hidup lama, Cik Yah!" Dia melenting.

"Eh, dah lah! Korang berdua kalau berjumpa mesti nak bertelagah, lah!" Sampuk Balqis pula.

"Cik Yah ni, lah. Saja nak cari pasal. Kalau apa-apa jadi kat Ayah, biar dia yang bertanggungjawab!"

Iqram mengurut kepalanya yang semakin sakit. "Sudah lah tu! Ayah tak ada apa-apa. Hari ni dah boleh keluar pun!"

"Ha?!" mereka bertiga terkejut.

Serta merta itu juga suasana di dalam bilik bertukar.

Balqis ternganga besar. Tergamam.

Faireen tersenyum lebar. Keriangan.

Kak Yah tidak terkata apa. Terjegil.

"Apa tunggu lagi? Gi tanya nurse kat luar tu berapa kita kena bayar. Jangan lupa minta resit, senang Ayah nak claim kat office. Qis, awak letak kereta kat mana? Saya malas nak jalan jauh-jauh. Hospital ni besar!" Iqram mula mengarah.

Sepantas kilat itu juga Faireen dan Balqis beredar meninggalkan Iqram dan Kak Yah berdua di situ.

"Betul ke kau keluar hari ni?"

Iqram mengangguk.

"Nirina tahu?"

Iqram mengangguk lagi."Saya nak jumpa mak bapak dia hari minggu ni. Kak Yah tolong temankan?"

"OK!" Kak Yah setuju.






Sepanjang hari Faisal tidak dapat membuat kerjanya di pejabat. Fikirannya jauh melayang mengenangkan butir perbualannya di telefon bersama Syafiq malam tadi.



THANK YOU FOR CHATTING WITH ME TONITE. SAYA TAHU SAYA TAK BERTERUS TERANG DARI MULA TAPI SAYA HARAP AWAK FAHAM DENGAN "SITUASI" SAYA. LOOKING FORWARD TO CHAT/MEET WITH YOU AGAIN.



LUV, FIQ



SMS yang diterimanya itu sudah berpuluh kali dibacanya. Perasaannya bercampur baur. Antara marah dengan sayang. Atau geram bertemu rindu. Lama juga dia tidak melalui perasaan yang gundah gulana begitu. Makan lama ditenung pesanan yang diterima itu, makin bercelaru fikirannya.

Agaknya ini lah yang dikatakan orang penangan penyakit angau, kan? Soalnya kepada diri sendiri.

Apa yang pasti dia takut jika tersalah langkah. Sejak dari zaman sekolah dahulu hinggalah ke usianya dewasa kini, belum pernah sekalipun dia bertemu dengan seorang lelaki yang benar-benar serius dalam menjalinkan hubungan cinta bersamanya.

Betul kata Amy rakan baiknya di sekolah dulu. "Kau tak payah nak feeling-feeling lebih Kak Sally. Cinta sesama lelaki ni, dengan orang Melayu pula tu, hangat-hangat tahi ayam je. Cukup masa mak dia orang suruh kahwin, dia orang akan kahwin. Kita dapat apa? Hampeh!"

Hampeh? Betul tu Kak Amy, memang hampeh. Faisal setuju.

Ingatannya merantau pula kepada Amy yang kini berada jauh di perantauan. Sudah bahagia dengan suami Mat Salehnya di Belanda barangkali. Kali terakhir mereka bertemu apabila dia pulang ke Malaysia bersama suaminya pada dua tiga tahun yang lalu.

Katanya dia dan Yohann baru saja berkahwin di Amsterdam waktu itu. Mereka berdua singgah ke tanahair dalam perjalanan untuk berbulan madu di Bali.

Apabila ditanya jika ada di kalangan ahli keluarga yang mengetahui tentang ikatan mereka itu, Amy cuma mengangkat bahu. Tambahnya lagi, dia sudah tidak berapa ambil peduli tentang keluarganya lagi.

Alasannya, keluarganya sendiri pun sudah tidak mengambil tahu lagi tentang hidup dan matinya juga.



Faisal kembali memicit dahi yang sakit. Semakin lama dia terkenangkan Amy, semakin terngiang-ngiang pula pesanan dari rakannya itu di telinga.

"Hampeh! Hampeh! Hampeh!"

Matanya kembali tertumpu kepada pesanan yang diterima. Situasi. Walau bagaimanapun situasinya, Syafiq tetap juga akan berkahwin dengan seorang insan bernama wanita satu hari nanti. Sama ada wanita itu pilihan keluarga atau pilihannya sendiri, itu bukan satu persoalan. Persoalannya kini, dia tetap juga akan mendirikan rumah tangga.

"Cukup masa mak dia orang suruh kahwin, dia orang kahwin. Kita dapat apa?" Sekali lagi soalan Amy tadi muncul di dalam kepala.

"Hampeh?!" Jawab Faisal pada diri sendiri.






Air sejuk di atas meja sudah bergelas-gelas diteguk. Pelayan di restoran sudah dua kali datang ke mejanya menanyakan jika dia sudah bersedia untuk membuat pesanan. Bob memerhati jam di tangannya. Sudah satu jam dia menunggu di situ, waktu makan tengaharinya pun sudah hampir tamat tetapi bayang Nirina masih lagi tidak muncul-muncul.

Dia kepanasan di dalam hati. Untuk kesekian kalinya, dia membuat panggilan lagi. Seperti yang sudah-sudah, panggilan yang dibuat hanya meninggalkan deringan. Pesanan SMS yang sudah lima kali dikirim juga tidak satupun yang berbalas. Darahnya makin meninggi. Air bandung yang hampir cair susunya hanya mampu diteguk perlahan.

Tidak lama kemudian, orang yang ditunggu muncul juga akhirnya. Dia tiba dengan lemah gemalai berlenggang, tidak menampakkan rasa bersalah walau sedikitpun. Senyuman dihulurkan dari jauh. Bob tahu senyuman itu hanya plastik semata-mata, tetapi hati jantannya yang kental tadi mudah saja bertukar lembut tiba-tiba.

Nirina duduk. Dia menghela nafas panjang, berpura-pura seperti memarahkan sesuatu. "Sorry, sebelum saya keluar tadi ada call masuk dari client so saya kena check fail dia orang, and then, tunggu fax dari dia orang, and then reply fax tu. Ish, macam-macam lah. Handphone saya tinggal kat rumah so tak dapat nak call awak. Awak tak marahkan?"

Bob menggeleng-gelengkan kepalanya, pelik. "Staf kat office tu ada berapa puluh orang. Seorang satu ada telefon atas meja tak kan satu pun tak ada yang boleh pakai untuk call saya?"

"Saya cakap sorry, kan?" Nirina menundukkan kepalanya sedikit, tidak dapat memberi jawapan pada soalan yang diberi.

Bob tersenyum. "Tak kisahlah," katanya. "Ni, saya ada bawa barang untuk awak,' sambungnya lagi sambil menyerahkan sekotak hamper kecil berisi lilin warna putih yang dihias cantik dengan riben berwarna merah.

"Eh, eh, candle. Cantik. Hari jadi saya lambat lagi lah Bob," balas Nirina manja.

"Hai, kene tunggu hari jadi ke baru nak dapat hadiah?"

"Hari Krismas pun lambat lagi…"

"Saya bukan orang Kristian. Awak pun bukan orang Kristian. Kan?"

Nirina ketawa, "zaman sekarang orang Islam pun tukar-tukar hadiah masa Krismas, tau!"

Betul juga, bisik Bob dalam hati.

"Jadi kenapa awak bagi saya hadiah ni?"

Bob mengurut dada sambil merenung mata Nirina tanpa berkelip. "Saya tahu awak suka lilin, and warna putih merah kan warna kegemaran awak so saya beli lah untuk awak. Saya harap awak suka."

"Suka sangat, Bob. Tapi kenapa?"

"Salah kah?"

"Tak lah, salah. Cuma macam… entahlah," Nirina menumpang dagu. "Pelik," tambahnya sepatah.

"Pelik dapat hadiah dari saya ke, pelik dapat hadiah?"

"Pelik dapat hadiah tanpa sebab. Orang bagi hadiah mesti ada sebab. Nak minta maaf ke, terhutang budi ke, bayar ganti rugi ke..."

"Hari jadi ke, Krismas ke, eh?" Bob memotong.

Nirina ketawa, "tahu pun. So apa sebab awak?"

"Memang tak ada sebab khusus. Cuma saya rasa macam nak bagi awak sesuatu. Nak minta maaf pun ye juga."

"Minta maaf pasal apa pula nih?"

"Pasal suruh awak buang baby tuh dulu..."

Nirina terdiam. Perutnya yang bulat sedikit itu diusap lembut.

"Apa plan awak weekend ni?"

Dia menggelengkan kepala, "tak ada plan lagi, kot. Kena tengok schedule dulu. Kenapa?"

"Saya nak jumpa parents awak. Boleh?"

Gulp! Nirina menelan liur. Tergamam.

"Boleh?" Sekali lagi Bob mengajukan soalan. Kali ini wajahnya nampak berseri. Tersenyum bangga apabila melihat Nirina kelu tidak terkata.

Beep! Tiba-tiba telefon bimbit yang terselit di dalam beg tangan menjerit menerima satu pesanan masuk. Nirina yang masih lagi tergamam, dengan segera membaca pesanan yang diterima.



KAK YAH ADA KAT SINI. KITA ORANG NAK JUMPA YOU MALAM NI. NAK BERBINCANG PASAL HAL KITA. CALL/SMS ME ASAP.



"Ha?!" terjegil besar matanya membaca mesej yang diterima. Dagunya terasa seperti jatuh tersembam ke atas meja. Dia mulai pitam.

Bob juga turut sama terkesima.

"Kata handphone tertinggal kat rumah?" Soalnya dengan hati yang sakit.

3 ulasan:

  1. owh..complicated gle dah ne..tp bes..huhu

    BalasPadam
  2. "ai x sangka plak blog anggun ai nih glamer.... ahaks!!!"

    oi, jangan blagak2 tau............

    BalasPadam
  3. chokio;
    hmmm... baru sikit tuh....


    liling (kan?)
    mana ada berlagak....
    sikit jer.....
    ahaks!!!!

    BalasPadam