Selasa, 10 November 2009

little mermaid



aku tertonton trailer Oprah di Hallmark sebentar tadi. tibe2 mata aku tertarik dgn apa yg aku lihat dlm trailer tersebut. tentang kisah seorang anak kecil bername Shiloh Pepin yg turut digelar Mermaid Girl kerana mempunyai sepasang kaki yg bercantum dr paras pinggang ke bawah semenjak lahir.

aku terus men google kisah sebenar disebalik anak istimewa ini. menurut doktor, Shiloh dilahirkan tanpa bladder, uterus, dan vagina. dia hanya mempunyai colon besar sepanjang 6 inci, suku buah pinggang dan satu ovari shj.

doktor menamakan sindrom ini sbg The Mermaid Syndrome & hanya meramalkan manusia yg mengalami sindrom yg jarang ditemui ini hanya mampu hidup selama beberapa bln shj selepas lahir. menariknya Shiloh sendiri telahpun menjangkau ke usia 10 thn sbl beliau menghembuskan nafasnya yg terakhir pd 23 October yg lalu.

masya allah. tetibe jejaka anggun terasa sungguh kerdil dilahirkan dgn tubuh yg sempurna.



dan2 tuh jugak aku teringatkan anak buah aku di US. namanya Madison. namanya diambil sempena watak Darryl Hannah sebagai mermaid bergandingan dgn Tom Hanks dlm filem popular Splash di tahun 1984 dulu. ingat x movie tuh? kalo x, korang google jer lah.

coincidence nyer, setiap kali aku ke rumah dia masa aku stay kat Florida dulu, mesti dia suke tgk filem animasi Little Mermaid. and yg best, dah 2 yrs in a row dia pakai kostum mermaid masa Halloween. hmm..... suratan kah? atau kebetulan kah?



10 ulasan:

  1. huii beshnya aku tringin nk pegi ovrcea..ank buah ko omputih ke

    BalasPadam
  2. :( very touching!!

    فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ


    AiLing.

    BalasPadam
  3. chokio: budak yg mana?

    liling: jgn touch lebih2. bkn muhrim.

    BalasPadam
  4. sedihnye tgk video tuh... tp budak tue bertuah sbb org keliling dia sayang pd dia.. selalu insan istimewa mcmni mesti petah dan bijak.. kesian tgk dia..

    nama pun penting jugak.. sbb dia membayangkn nama yg dibawa...

    BalasPadam
  5. aznee: yer x yer jugak. nnt nak letak nama anak donald trump ataupun oprah winfrey. sah2 jadik billionaire.

    BalasPadam
  6. erm....kesian kat budak tu walaubagaimanapun adalah lebih biak dia "pergi" dari terus hidup didalam ketidaksempurnaan..

    kekuranggan dan kelebihan yang diberi ada hikmahnya....

    BalasPadam
  7. aireel: a ah. betul juga. lebih biak dia pergi...

    BalasPadam