Jumaat, 15 Januari 2010

Kepercayaan kepada tuhan.

Dialog yg berlaku antara Aku dan Si Kecil yang sedang tekun membuat homework.



Aku: Allah tu nama tuhan siapa?

Si kecil: Allah tu nama tuhan orang Islam…

Aku: bukan nama tuhan orang kristian?

Si kecil: bukanlah. Nama tuhan dia orang, God.

Aku: God tu maksudnye tuhanlah bkn nama tuhan tu. Macam nama awak A, nama saya B, tapi kita ni manusia. Samalah macam tuhan. Mesti tuhan pun ada nama, kan?

Si Kecil: *angguk.

Aku: so kalo tuhan kita nama Allah, tuhan kristian nama apa pulak?

Si Kecil: Entah. God lah!

Aku: so awak percaya kepada Allah ke kepada tuhan?

Si kecil: Allah lah. Tuhan tu untuk orang Kristian.

Aku: cuba tengok kat buku latihan tu. *kat belakang buku latihan tuh ada 5 rukunegara. Dia tulis, "kepercayaan kepada tuhan bukan kepercayaan kepada Allah"…. So sekarang ni kita kena percaya kepada tuhan ke kepada Allah?

Si kecil: *lama diam. Allah lah!!! Ibu!! Tengok dia nih kacau orang nak study!!!

Aku: *ketawa macam setan.


Ps: moral of the story, jangan bikin confuse otak budak kecil.

Ps2: bagi yg masih lagi keliru sila klik video sensasi dr Al Jazeera kat bawah n renung2kan lah sendiri yer.


15 ulasan:

  1. yea.. yea..

    org first bg komen.. aci tak??

    hehehe.. itula susah nk jadik cikgu sebenarnye... bahasa kena rendah.. kalo tak, nnt dorg yg pening.. takpun kita yg balik pening... hehehe...

    BalasPadam
  2. aznee: lama dah cikgu aznee membisu. heheh tp mmg betul pu sebab tuh JA x jadik cikgu. ajar si kecil2 semua yg kat umah mak tuh pun dah pening dah.

    buyui: hehehe. suh dia bukak mata sikit ttg isu yg x tentu arah nih.

    prof: keluhuran perlembagaan

    BalasPadam
  3. salam,

    ni menunjukkan betapa lurusnya hati dan pemikiran anak kecil. tak seperti manusia dewasa yg sudah pandai putar2..

    syabbas bettey..!! :p

    BalasPadam
  4. hmmm..... malaysia oh malaysia~~~
    no komen, hal agama ni terlalu sensitipppp

    BalasPadam
  5. si kecil itu berapa tahun? kena tahu jugak. kot-kot si kecil itu sudah pun menjangkau 19 tahun! =_=' haha :D btw, setuju sama encik Ibi de' fusion tu :) terlalu sensitif. :) apa-apa yang keluar daripada mulut kita mungkin boleh merubah akidah seseorang :)

    BalasPadam
  6. Walawe! u yang mengkompiuskan dia lah yunk. Sian dia. Pening dah kepala hotak dia. Tatau nak jawab apa. =p

    BalasPadam
  7. iyl: x yah kesian. elok utk perkembangan minda dia.

    lynn: ish budak kecik nih pandai gak putaq alam.

    ibi: kalo asik nak pikir sensitif jer sampai ke sudah lah isu nih x settle2

    FN: kalo asik nak pikir sensitif jer sampai ke sudah lah isu nih x settle2

    may: x yah kesian. elok utk perkembangan minda dia.

    BalasPadam
  8. haha.bongek.mempermainkan budak2.cis

    BalasPadam
  9. vivi: elok utk perkembangan minda dia.

    BalasPadam
  10. salam dari kami http://firestartingautomobil.blogspot.com

    halamak camne nak komen entry ni aku tak tau apo ni.. nak cakap ape ye.....

    "Dan kami tidak mengutuskan seorang rasul pun sebelum kamu, melainkan kami wahyukan kepadanya bahawasanya tiada tuhan melainkan Aku, maka kamu sekelian hendaklah menyembah Aku" Al -Anbiya : 25

    " Dan sesunguhnya Kami telah utuskan pada setiap itu seorang rasul (untuk menyeru) Sembahlah Allah dan jauhi Taghut. An-Nahl:36

    mudah mudahan Allah membukakan hati-hati mereka yang keras itu

    BalasPadam
  11. haha..sian budak kecil kena buli..ngokngek betul org yg buli tu..

    BalasPadam
  12. afzai: hmmm....mudah2an begitula.

    akukah: org yg buli tuh sekadar bertanya.

    BalasPadam