Selasa, 23 Februari 2010

mari belajar memasak. A.L.O.N.G along!



hari nih aku nak jadik celebriti chef ala2 jamie oliver lidah pendek tapi tebal. ataupun abang bibir senduk kita, abang chef wan. awww you. heheh. jgn marah akak!

aku dah cube buat resepi nih n alhamdulillah hasilnyer memuaskan. ingat odelina punya blog jer ke yg pandai2 nak buat entry pasal masak2? jejaka anggun pun pandai gak masak. anak dara sunti la katakan....

so resepi kita hari nih bernama - Jari Goreng Berlada. dan bahan2nyer spt:




1 belah tangan. seeloknya tangan kanan. 3 potong jari kelengkeng dipotong dadu. 5 potong jari manis, semanis orangnyer. 7 potong jari hantu, juga dipotong dadu. dan 6 potong jari telunjuk dipotong kecil2. kuku make sure dipotong pendek terlebih dahulu. takut tersekat di celah2 gigi.

sebagai rempah pula kite memerlukan 20 biji cili merah yg dikisar, 10 biji bawang merah (dikisar juga), 5 biji bawang putih (dikisar), 2 cm halia (dikisar) dan 4 sudu besar sos tiram (dikisar dgn sudu2 skalik).

ramuan lain: 1 pokok daun bawang (dipotong 4 cm) dan satu pokok daun pisang. kalo bole ngan pokok2 skalik. Sedikit bawang goreng (untuk hiasan) dan juga sedikit bedak buat hiasan muke ketika memasak. gincu merah pun jgn lupe yer. oh yea, ramuan penting minyak masak untuk menumis yer puan2!!! xder minyak, x leh lah goreng....

cara memasaknya mudah saja. campur semua dlm kuali. tunggu sampai rangup dan voila! selesai. mudah kan? selamat mencube!!!!!!



ps: elok dimakan panas2...bersama ahli keluarga di musim perayaan ini.

17 ulasan:

  1. sumpah mau lempang ko!!


    haha


    aku bom la ruma ko karang.

    BalasPadam
  2. hahaha! macam nak makan pelempang jer rasanya kan? tangan sapa tu? si dia punya tangan ker u potong? mesti sebab curang ni kan? =p

    BalasPadam
  3. haha..cis..mmg betul xlalu nk makan..

    BalasPadam
  4. hahahahah

    nakal sungguh ya jejaka anggun

    BalasPadam
  5. vivi: hahaha. napa tetibe nak lempang aku plak?

    norfa: apa woi2? ingat org xder nama ke?

    may: adalah tangan nih. kuat korek tangan nih.

    riben: napa plak? blom cube blom tau.

    iyl: napa plak? blom cube blom tau.

    qarl: ala nakal sikit2 jer...

    BalasPadam
  6. KOREK? haaa... korek apa tu btw? jawab!!! =p

    BalasPadam
  7. hidung telinga serta lobang2 lain yg bole dikorek. harap maklum.

    BalasPadam
  8. cis.. bengong.. ahahhahhaha..

    BalasPadam
  9. Ngeri gila tgk jari dipotong tu...

    BalasPadam
  10. odelina: nak tiru lah tuh....

    faiz: x berapa ngeri sgt la. biasa2 jer... ahaks!

    BalasPadam
  11. JA pon perasan erk JO [jimmy oliver] tu lidah pendek tebal...pastu bila masak bersembur sume....perisa tambahan....

    utk menyedapkan resepi ini modifoed sikit...tgn kiri org melayu...ermmm....nyamannn bak kata sarawakian...

    BalasPadam
  12. buyui: hmmm... nak buat tangan kiri pun bole. ikut citarasa masing2.

    BalasPadam
  13. gambar yg atas tu kalau mukanya ditukar letak muka jejaka tentu ramai yang jadi rebutan utk memasak....atau dimasak....


    sory nakal sekejap.eheheh

    BalasPadam