Selasa, 25 Oktober 2011

selamat menyambut pesta cahaya...

tahukah anda?





1. penganut agama Hindu percaya akan Dewa kekayaan dan kemakmuran iaitu Dewi Laksmi akan datang melawat rumah pd Deepavali eve. thats whylah mereka pasang lilin and lampu lip lap utk menyambut kedatangan Dewi tersebut. Manakala pada mlm raya puasa pula xder siapa yg datang kecuali anak beranak sendiri. so xyah nak feeling2 lip lap sangat. lebih2 lagi kalo ko tinggal atas flat.

2. pd pagi Deepavali plak, penganut Hindu akan hias rumah mereka dengan kolams atau rangoli sebelum terbit matahari. Biasanya kolams ini dibuat di depan pintu rumah sebagai tanda selamat dan rahmat supaya setiap isi rumah mendapat kesejahteraan. pada hari raya plak, orang kita akan menghias rumah supaya dapat berbangga2 sesama jiran utk mempromo perabot baru. okebai.



3. selain itu, upacara mandi minyak bijan turut dilakukan pada awal pagi sebelum matahari terbit untuk penyucian badan dan semangat. Minyak nih disapukan kat kepala setiap ahli keluarga oleh mereka yang lebih tua, mcm mak or nenek. Kebaikan mandi minyak bijan nih diibaratkan spt mandi di Sungai Ganges yang suci. tujuannya utk membersihkan diri drpd segala kejahatan dan sifat dengki. Selepas mandi dimestikan plak memakai pakaian dan perhiasaan serba baru utk menghilangkan segala sifat buruk dan kejahatan dalam diri. so, kalo nak hilang sifat jahat n dengki mcm setan dlm diri tuh korang mandi minyak bijan n pakai baju baru, ok?


4. last skalik, penganut Hindu akan pergi ke kuil untuk semayang selepas bersuci kat umah. Selepas semayang, mereka akan dihidangkan dengan pelbagai manisan yang dinamakan Prasad sebelum pulang ke rumah.



5. dah settle semua baru korang leh datang umah dorang nih semua utk melantak ladu dan maruku. jgn nak serang umah orang tanpa tata tertib yer. reti?




KEPADA SEMUA PENGANUT AGAMA HINDU ESPECIALLY ARJUN RAMPAL DAN AISHWARYA RAI, SELAMAT BERPESTA CAHAYA. MAY THE GLOW OF PROSPERITY, HAPPINESS AND JOY BRIGHTEN YOUR DAYS IN THE YEAR AHEAD.

6 ulasan:

  1. suka tgk design2 'kolam' yg cantik& unique

    BalasPadam
  2. pd pagi Deepavali plak, penganut Hindu akan hias rumah mereka dengan kolams atau rangoli sebelum terbit matahari. Biasanya kolams ini dibuat di depan pintu rumah sebagai tanda selamat dan rahmat supaya setiap isi rumah mendapat kesejahteraan. pada hari raya plak, orang kita akan menghias rumah supaya dapat berbangga2 sesama jiran utk mempromo perabot baru. okebai.


    hakas... klakar

    BalasPadam
  3. qarl: kan?

    BalasPadam
  4. Faiz: HEHEHE.

    BalasPadam
  5. umah ko sambut x? aku nk g mkn maruku ni..ehehehhe

    BalasPadam
  6. buyui: thn nih aku sambut kat umah aishwarya rai. jom lah.

    BalasPadam