Jumaat, 25 Mei 2012

and the winner is...


Hmmm… by the time aku tulis entry nih, semua orag dah tau yg Phillip Phillips dah menang American Idol utk season yg ke 11 nih, kan? Actually, walaupun org sibuk2 kata Jessica Sanchez or Joshua Ledet (serius aku rimas dgn mamat nih jerit2) yg bole pergi final tapi dari awal2 lagi aku dah agak yg dia nih akan menang.

Sebabnya,

1. dia nih tak penah langsung jatuh ke bottom three. So, fan dia ramai yg sudi vote.

2. dia lelaki chumel. Kechumelan dia aku rasa, memang layak buat wanita, lelaki yg berpakaian wanita n lelaki yg berpakaian lelaki tetapi mirip2 wanita, merembes.

3. suara dia fresh. Suara yg budak2 skang nak dengar. (Budak2 mcm aku yg dah agak rimas dengar lagu2 menjerit nih).

Tapi Jessica Sanchez juga ada pakej yg cukup lengkap. Muda, cantik, n berbakat cuma rezeki je takde kat dia. Lagipun, cara nyanyian dia very the 90s. Mat saleh dah tak layan dah style lagu2 Whitney or old Mariah atau Mary J tuh semua. Lagu2 mcm yg dia suka bawak tuh boleh popular kat Asia jer sebab Asians memang suke dengan lagu yg menjerit2 nih…lagi pecah anak tekak tuh lagi orang Asia suka. Power voice, katanya.

Apa2pun aku harap Tommy Mottola yg katanya akan buat album dia akan bagi dia lagu2 yg fresh. Yg penuh dgn killer songs n vocal yg mantap.



Grand finale 2 jam tadi memang best. Pada aku, performance yg tak boleh blah, adalah between Joshua n Fantasia yg aku rasa dah persis berada di gereja kat New Orleans. ex-Idol si Ace Young yg propose Diana DeGarmo pun agak mcm tak perlu. N tribute pun hanya dibuat khas utk Bee Gees je sempena Robin Gibb yg meninggal baru2 nih. Donna Summer takde ok. sedih.

Oh ya, a must-watch performance adalah between Jennifer Holliday and Jessica Sanchez yg nyanyi lagu And I Am Telling You I'm Not Going. Kudos to Jen Holliday. she still can belt her lungs out after 30++ years of playing Efie White on stage. What a true screamer.

dan sepanjang 11 thn American Idol ditayangkan di TV, aku bole katakan these 2 are my favorite finalists. Again, congrats to both.


Ps: aku sukalah dengar lagu baru si Phillip Phillips nih. sangat layan eh muzik dia…

2 ulasan:

  1. last tgk AI masa zaman Jordin Sparks jadi juara. hehe

    BalasPadam
  2. The only singing competition yg bole layan dr mula sampai abis.

    BalasPadam