Khamis, 26 April 2012

dari kota lumpur ke kota dunia (part 4)

tak sah kalo tak datang sesuatu tempat tuh tanpa tau di mana asal-usul rakyat tempatan. so aku n dato K decide kitorg nak gi day tour ke Chichen Itza. Chichen Itza tuh bukanlah tempat fast food mcm Kentucky Fried Chicken tuh. dia nih kompleks Mayan temple ala2 Borobudur di Indon or Angkor Wat di Cambodia or Giza di Egypt or Candi Lembah Bujang di Malaysia. ok, Candi lembah Bujang tuh aku x penah pergi but aku rasa dari apa yg aku nampak kat dlm Google, hmmm... tempat tuh okebai sangat.

anyway, aku naik bas gi sana. perjalanan dlm 3 jam setengah. cost dia depends on ko nak gi tour ngan sapa. kalo ko feeling2 anak raja macam aku, ko bayarlah USD112 sorang. kalo ko miskin2 atau bajet2, dlm USD35 pun ada. tapi aku nyer pakej siap ada tour guide n makan2 buffet. dlm bas pun minuman dan makanan halal dan haram disediakan utk mengisi masa terluang.

sambil2 tuh, tour guide kitorg (nama dia Felipe) pun citerlah sejarah Cancun n org2 Mayan n temple nih. dia nih aku kira mcm Wikipedia bergerak. semua benda dia tau. katanya dah 20thn buat keje nih so dia kenelah tau semua. aku x taulah sama dia dia tipu ker apa, so kalo dia tipu aku nnt kalo korang tanya, aku tipulah korang plak.... standardlah.

yg best dia kata tempat nih dikenali sbg Ma Yap (bukan Mak Ayam). Ma Yap tuh bermaksud Land of Nothing. sebab dulu masa Spanish dtg sini dgn harapan nak carik emas tapi kat sini xder apa2pun. sian. dorang pakai cacao beans sebagai matawang. oh another interest thing, dorang jamu mat saleh spanish nih dgn air dr cacao beans nih, dorang cakap chaco latte (means be careful hot) tapi spanish nihpun gelar air tuh hot choc. heheh.

ok, nih ada few pics yg aku sempat amik masa aku kat tour tuh... korang enjoy lah eh....

El Castillo. siapa yg dah tengok citer Apocalypto, taulah apa fungsi temple nih

close-up picture of dinding temple

nih tempat King duduk sambil tgk game ala2 basketball. team mana yg menang game, captain dia akan kena sacrifice. mampu?
more ruins scattered around the complex.

yer cuaca sangat panas. sila bawak sunglasses, sunblock cream dan payung. kalo ada aircond bergerak pun boleh bawak skalik.

rumah orang Mayan dulu2. kata Felipe, orang Mayan kecik, dark skinned, squinted eyes, hairless, n lactose intolerant.
Ik-Kil Cenote (the sink hole). ada perigi besar, dulunya kawasana tadahan air utk minum but skang dorang jadikan tempat manusia berendam dlm nih.
Mexlish. Swin pun Swin lah....



esoknya, aku dah pulang ke USA. nanti aku akan ceritakan pengalaman aku last day in Cancun n apa yg jadi kat Miami airport. tunggu....

4 ulasan:

  1. comel candi tuh.
    kenapa ko nampak hitam sgt? salahkan camera yer?

    BalasPadam
  2. sebab ai nih abang askar... aww uuu!!!

    BalasPadam
  3. swin ? maju betul mexlish mereka ya.

    :-)

    3 jam dalam bas.tapi ok lah kan.
    mmg berbaloi.

    BalasPadam
  4. mat: berbaloi cik mat... sangat cantik tempat nih...

    BalasPadam