Ahad, 4 September 2011

jejaka anggun beraya di desa.

**entry kali nih panjang lebar sebab dah lama x update...




1. balik kampung on saturday, naik kereta kakak aku ikut highway LEKAS sampai trus ker Kuala Pilah. memang lekas betul perjalanan kami cuz dr cheras ker pilah, kitorg just amik masa less than 2 jam jer. tips: kitorg gerak awal pagi, pukul 8am dr sini. cube aku gerak kul 1pm. sah2 aku rasa mcm drive ker penang lamanya....

2. dlm kereta bawak Chomey, kucing Mak aku. aku x tau kenapa Mak aku gigih nak bawak dia balik sana. !st time dia travel jauh2 dlm keta. alasan Mak, kononnya sebab dia takut kucing tuh x leh survive stay sensorg kat umah nanti. takut dia kuar menjalang ngan kucing jalanan yg lain pastuh kene penyakit kelamin. hahah. last2 bukak jer pintu keta, dia trus lari masuk utan... or maybe dia balik umah ketua kampung, tuan dia masa baby dulu. *sehingga ke hari entry nih ditulis, Chomey masih lagi hilang tanpa kabar berita... sian.



3. umah kampung aku terpencil ngan dunia luar. kereta x leh masuk. kene jalan kaki dlm 5 minit, lalu semak samun n sawah dr tempat parking (laman umah org) utk sampai ke pintu pagar. phone line mmg xder. mmg bukan wilayah celcom. nak carik line, kene kuar cari langit... kalo x mmg haram nak dpt connection. internet x usah nak mimpi. kene pergi pekan Pilah baru clear, kalo ko gigih jugak antar BBM, sah2 dah mlm baru org tuh dpt message ko... sedih?

4. lampu jln pun xder. kalo nak blah dr situ or nak dtg situ, baik blah/dtg sebelum maghrib. kalo x confirm2 peluang ko utk bertemu makhluk asing baik di darat mahupun yg berterbangan di angkasa sangat luas. aku dah encounter satu scene misteri nusantara kat umah tuh 2-3 thn lepas, luckily thn nih semuanya behave. alhamdulillah.

5. tv plak mmg taraf 90an. dgn xder aerial, astro pun xder, so yg dpt ditonton dgn jelas cuma TV2 n TV3 sahaja. kadang2 TV1. itupun ikut mood. kalo dia rasa nak clear, dia clear lah. kalo x, haram. pasang dvd plak, kaler tetibe hilang ikut kesesuaian majlis. sekejap filem yg ko tgk tuh warna warni, tetibe 5 min kemudian, itam putih. sungguh klasik.

6. visit kubur arwah ayah n nenek. sian kubur nenek aku, nama dia dah ilang kat batu nisan. nampak sgt dia dah lama pergi. nasib baik aku reti baca tulisan jawi kalo x sah2 jadik citer kassim selamat masa aku sibuk baca doa kat kubur dia....



7. aku sambung tulis story yg ketiga. tajuknya GEGiRL (maybe akan ditukar) - pasal kisah cinta tiga empat segi di antara abg photographer, Kisha n Bibi. kalo nak tau siapa Bibi, kene tunggu novel Bibi kuar dulu. harinih ada date dgn bos Fixi. kitorg nak berdiskusi pasal novel nih. korang doa2kan lah ada rezki novel nih dibukukan n kuar ujung thn nih, oke?

8. aku jugak abiskan masa dgn baca buku The Bookseller of Kabul tulisan Norwegian journalist, Åsne Seierstad. buku nih pasal pasal kisah hidup org2 Afghan. fully recommended pada org yg terlalu taksub pasal dunia keislaman nih. aku paling suke chapter pasal undang2 taliban. wonderin what will happen kalo undang2 tuh digunapakai kat sini. confirm, aku migrate.



9. hmmm apa lagi? oh yer, aku layan anak2 buah aku main terup. main donkey guna kad Joker, main susun, main 21, main tipu, mcm2 lagilah permainan terup yg aku penah blaja ngan kaki judi yg ada kat malaya nih... so aku harap mereka xkan jadik penjudi profesional mcm uncle dia biler dah besar nnt.

10. last but not least, aktiviti yg paling utama masa aku kat kampung ialah makan makan n makan lagi..... mak aku buat ketupat n rendang kerbau. ada ker rendang kerbau kat KL? x, kan? tuh yg aku mencekik jer x sudah2 tuh.... hasilnya sendirik mau ingat....



ha, itulah saja yer adik2 semua aktiviti kakak kat kampung. ala2 nicole ritchie dlm simple life sangat kan? meriah x????



**speaking abt ketua kampung, anak ketua kampung aku tuh dulu penah kawin ngan artis. ko mampu??? dia nih kembar. muke pun not bad, kire hero desalah masa zaman aku gi ngaji2 dulu ngan dia... tp kan jodoh dia ngan artis tuh x panjang, kejap jer dorang kawin.

skang nih aku x sure plak yg si anak ketua kampung nih dah kawin lain ke belom tp yg penting ex wife dia tuh mmg dah kahwin lain dah. dia kawin pun ngan kembar jugak.

ha.. soklan kuiz minggu nih, cer teka siapakah artis tersebut?

9 ulasan:

  1. wowww...jiran aku kawin retis suam2 kuku pon ade...ko ade????hehehe

    camat hari raya...

    BalasPadam
  2. aku baget mesti rita rudaini

    ina(malas login)

    BalasPadam
  3. faiz: rojita? siapa tuh?

    BalasPadam
  4. hari tu saya ada baca satu blog lain ni.dia pun bawak kucing dia balik kampung dan kucingnya pun LESAP sejurus selepas keluar kereta. =.=" simpati terhadap kucing mak anda.semoga si kucing pandai menjaga dirinya.

    semoga GEGIRL itu dibukukan.amin...

    BalasPadam
  5. hana: amin..... sial dapatkan Tabu yg akan berada di pasaran Nov nanti.

    BalasPadam
  6. anak ketua kpg tu akbar saari celebriti sukan astro ke tv3 tu kan?? :p

    BalasPadam