Ahad, 21 Disember 2014

Diari Seorang Penulis Separuh Diva

Harini aku tetibe feeling nak update blog.

Semalam (20 Dec) aku dapat Diploma in Communication (Translation), setelah jadik student since Januari lepas. Finally, dapat jugak, ingatkan fail. Yay!!

So lepas ni kalau ada sesapa yg nak panggil translator, dr Ingrish ke Maleis (bahasa lain tak mampu, walaupun dulu aku ada blaja French - tapi dah lupa, oketengs), bolehlah upah aku sekarang. Caj aku murah je, tak nak demand lagi sebab nanti korang kata aku berlagak diva (walaupun hakikatnya begitulah). Tapi kalo kena dgn payment dan masa, semua tu boleh bawak bincang, kan?

Anyway, memandangkan aku dah berhenti kerja korporat (refer last entry; tapi kengkadang dorang panggil jugak utk buat kerja part time kat ofis tu dan akupun tolong sebab aku budak baik) so buat masa sekarang ni, ni lah kerja full time aku selain menulis novel yg baru.

Untuk translation: aku tengah translate satu novel ingrish ni, novel kegemaran rangmuda. Khabarnya, tgh shooting utk dijadikan filem. Harap2 translasi aku tak mengecewakan, takut jugak aku ni sebenarnya, takut buku tu jadi tak best. Huhu. Oh before this, aku ada translate satu buku Finnish yg dah ditranslate ke bhs Ingrish terlebih dahulu (aku nak translate dr Finnish tu memang finish la jawabnya, kan?). Yg tu tak tau lah bila nak publish. Yg tgh translate ni pun aku taktau bila boleh/nak dipublish senanya. Kalo ada rezki, dapatlah korang baca, ek?

Untuk novel yg baru, bagi yg sibuk tanya, dah siap dah pun. Insya Allah kalau ada keizinan, next year lah keluar. Cerita pasal apa? pasal penulis, pesakit mental dan pedofil. Aku tak nak expect tinggi2, tak penah expect tinggi2 pun, takut riak. Tapi aku harap, disukai ramai. Sebab aku suka.

Last kerja yg dah siap, cerpen YA utk antologi cerpen MALAM. Kerjasama Big Bad Wolf dgn Fixi. Edisi terhad. Dengarnya laku macam nasi lemak tek kg baru masa launching haritu. Akupun dapat satu copy je sbb aku takde kat KL masa launching so pada sayang2 sekelian yg mintak satu copy dari aku tu, ai susun sepuluh jari memohon ampun dan maaf, ya!

Hmmm... apa lagi nak tulis eh? Itu je lah kot. Tapi nak bagitau korang ni, kalau dah dasar penulis tu kan, kepala aku memang asik fikir storyline apa je yg nak ditulis lagi. Sekarang ni aku tgh fikir nak tulis story pasal rapture plak. Korang suka tak?? Ke korang tak paham? Ke korang tak kesah?

OK lah, sebelum aku ciao, ni ada gambar sikit utk korang tatap puas2. Bergembiralah.


Ni lah pose terbaek aku pegang cert semalam.

Pic atas kat Cafe Amo, bawah kat Cafe Einstein. Dua2 kat Jln Sultan, Petaling street. Aku ngopi n dinner kat kedua2 cafe ni lepas majlis anugerah (gitu). Sebelah-menyebelah je. Cute concept. I like it.
Ha, ni lah dia projek aku sekarang. Bukan projek dgn anak ikan ni, tapi projek translasi dr novel filem ni. Novel apa? Kau orang figure lah sendiri. Okebai.


 

3 ulasan:

  1. tak sempat nak grab MALAM di Big Bad Wolf itu hari huhu... All the best bro.. nak sign.

    BalasPadam
  2. Hebatlah. Selamat Maju Jaya. ~ Cikgu Eddy Imran

    BalasPadam
  3. dengar cerita laptop kondem. bertabahlah sayang. *flying kiss sedas*

    BalasPadam