Rabu, 18 Februari 2009

mak aku = OK


sinambungan pada blog/note yang sebelumnya.

aku call mak siang tadi.
tengah buat kerja sambil-sambil telefonlah mak.
kan aku dah janji pada diri sendiri.

aku: apa khabar?
mak: khabar baik.
aku: dah race dengan cik nah?
mak: (gelak). tak pakai pun kerusi roda tu.
aku: kenapa?
mak: tak perlu. mak masih boleh bergerak.

aku diam.
senyum.
malas nak tanya lebih.
yang pasti mak dah sihat.
dah boleh gerak.
betul ke tak, aku tak tahu.
aku tak nampak.

sebelum letak telefon, aku pesan dengan mak jangan biasakan diri duduk atas wheelchair.
bawa-bawa exercise.
bawa-bawa berjalan.
mak terus jawab, "tak. mak OK bukan OKU".

aku senyum.
lega.

3 ulasan:

  1. ya. moga mak kita semua terus kuat!

    BalasPadam
  2. doakn lah utk ibu bapa kita dlm setiap kali kite berdoa....

    BalasPadam
  3. to addy n tentangku,

    sebaik baik doa seorang anak pada ibunya ialah sebuah senyuman yang diluhur dan sebuah senyuman yang diterima dari bibir usang ibu itu sendiri.

    BalasPadam